tirsdag 14. september 2010

Tøff tenåring går mot strømmen

Mange vil kalle det et mirakel at Trine Robertsen ikke ble alvorlig skadd da hun som syklist uten hjelm kræsjet med en bil. 14-åringen var på vei hjem fra skolen sammen med venninnene sine da ulykken skjedde. Som tenåringer flest hadde ingen av dem sykkelhjelm på seg. Trine ble skadd og måtte på sykehus, men hun kom fra det med små skader. Det kunne gått veldig mye verre.
Jeg kjenner verken Trine eller venninnene hennes, men jeg tipper at sykkelhjelm er veldig lite kult for dem i den alderen. Sånn er det i hvertfall med alle tenåringer jeg kjenner til. Image betyr mye.

Trine og venninnene har imidlertid lært av ulykken, og sier at de heretter alltid skal bruke hjelm. De håper også at andre ungdommer vil gjøre det samme.

Det står respekt av det å stå fram i avisa på denne måten som 14-åring. Det er fort gjort å dømme og si at det var dumt å sykle uten hjelm, og glemme at det særlig for ungdom kan være vanskelig å balansere mellom fornuft og behovet for å passe inn. Daglig ser jeg voksne som sykler uten hjelm, så ungdommene har kanskje ikke så mange gode forbilder å se opp til heller.

Takk, Trine, for at du våger å stå fram! Og takk for at du oppfordrer alle til å bruke hjelm. Jeg hiver meg med på lasset og sier: BRUK HJELM!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar