tirsdag 28. september 2010

"Rose" fra Titanic har gått bort

Jeg husker så godt da filmen Titanic kom i 1997. Jeg så filmen flere ganger, med et hjerte som brast og tårer som presset på for hver gang. Historien om Titanic har rørt noe ved meg siden jeg hørte om skipet som sank for første gang som barn. Filmen i -97 med Leonardo DiCaprio (Jack) og Kate Winslet (Rose som ung) i hovedrollene fanget meg.

Særlig satte jeg pris på rollen til gamle Rose, spilt av Gloria Stuart. Hun ga meg et nytt syn på hva slags tanker og følelser som kan skjule seg bak et rynkete fjes. At kroppen eldes og endrer utseende gjør ikke automatisk at personen bak forandrer seg. Som Rose hadde hun glimt i øyet og framsto som lidenskapelig, småfrekk og humoristisk.

Jeg glemmer aldri bildet av Rose som på slutten av filmen kaster et verdifullt diamantsmykke ned i havet der Titanic fant sin grav i 1912.

Gloria var 88 år gammel da hun ble nominert til Oscar for sin prestasjon i Titanic. En bragd ingen andre har klart å kopiere.

Gloria Stuart rakk å bli 100 år før hun døde 26. september. Et vakkert menneske på så mange måter. Hvil i fred.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar