onsdag 15. september 2010

Alle skulle hatt en lillebror som kronprins Haakon

Prinsesse Märtha Louise har vært i hardt vær pga både engleskolen og hennes påståtte evne til å snakke med døde. Særlig det sistnevnte har hun fått mye kritikk for. Jeg skal ikke uttale meg om hennes evner som sådan, jeg er vel det man kan kalle en nysgjerrig skeptiker i slike saker. Men jeg forsvarer hennes rett til å leve sitt liv som det passer henne best så lenge hun ikke skader andre. Hva mer kan man egentlig forlange av et menneske? For ja, de kongelige er også mennesker, selv om mange liker å pålegge dem umenneskelige krav.

Kronprins Haakon snakket i dag på en ungdomskonferanse om respekt, og der nevnte han søsteren sin og framsnakking i samme åndedrag. "Hun er en ansvarsfull person som bryr seg om alle rundt seg. Jeg vil ikke gå i mer detaljer om det, fordi dere vet hva jeg snakker om", sa Haakon.

Tenk om vi alle hadde en sånn lillebror! En som tok deg i forsvar og sa pene ting om deg til hele verden. Haakon vet nok at han vil få mange - og langt fra bare positive - reaksjoner på framsnakkingen av Märtha. Han våget likevel. Han utsetter seg selv for kritikk for å støtte søsteren sin som han er glad i. Det synes jeg er modig og snilt gjort. Og det virker det som at Märtha også mener.

I dag oppfordrer jeg deg til å følge Haakons eksempel og framsnakke en bror, søster eller andre som står deg nær!

1 kommentar:

  1. Til informasjon:

    http://framsnakk.blogspot.com/2010/09/informasjon-angaende-kommentarer-og.html

    SvarSlett