onsdag 22. september 2010

Takk til Bjørn som gir Reidun maleriet tilbake

Reidun Einvik måtte i august se på at hennes flotte veggmaleri på verandaen ble malt over med hvitt på grunn av borettslagets regler. Reidun tok det tungt, men så ringte Bjørn Andersen, salgsdirektør i Allkopi, med gode nyheter. På vg.no kunne man i dag lese at Bjørn ble opprørt over hvordan Reiduns maleri ble fjernet, og så bestemte seg for å ta saken i egne hender.

En 147x200 cm stor kopi av maleriet montert i aluminium skal nå monteres på Reiduns verandavegg. Maleriet skal tåle å stå ute i vær og vind.

Reidun er glad og rørt over det som skjer.

- Det er ubegripelig for meg, jeg hadde ikke trodd at så mange engasjerte seg, jeg trodde slik omsorg var død for lenge siden. Nå er jeg bare uendelig takknemlig, sier hun til vg.no.

Jeg er også rørt på Reiduns vegne. Hun er 79 år gammel og kommer seg ikke så mye ut som hun ønsker. Utsikten fra borettslagsleiligheta er ikke verdt å sammenlignes med det flotte naturmaleriet fra Valdres som hun hadde på veggen. Jeg unner henne virkelig å få lov til å nyte synet av litt fri natur på verandaen sin. Et glimt av natur i en verden av betong er sunt for hjerte og sjel.

Bjørn Andersen tjener sikkert noen reklamekroner på dette stuntet, men det er av mindre betydning. Det som er viktig er at Reidun har fått tilbake noe som var henne kjært, noe som var med på å gjøre hverdagen lysere. Samtidig har hun fått tilbake troen på at mennesker kan ha omsorg for fremmede i 2010 også. Og det har visst jeg også.

Du har gjort en god gjerning, Bjørn. Jeg håper Reidun får stor glede av maleriet på plass igjen, og la oss håpe borettslaget ikke lager nye regler om hva man kan ha hengende på veggene sine. Kanskje Reidun disker opp med vafler til deg også når du monterer bildet?



4 kommentarer:

  1. Ja, dette var virkelig en fin gjerning. Godt jobbet!

    SvarSlett
  2. Hurra. Hurra. Hurra. Dette var en koselig nyhet på morningen. Har følt med denne godt voksne kvinnen og hennes kunstverk. Har tenkt så mye på denne stuselige saken. men så finnes det engler der ute. En av dem heter Bjørn. Jeg ble så glad i dag (O: Klem fra Kolense

    SvarSlett
  3. Mera sådant i våra två länder! Och i vår värld!

    SvarSlett
  4. Det er så deilig med gladnyheter! Vi trenger flere som Bjørn ja.

    SvarSlett