mandag 27. september 2010

Einar Lunde takker for seg

Etter mer enn 40 år i NRK takker Einar Lunde for seg. Han har blitt et så kjent fjes på TV-skjermen at det nesten føles som om jeg kjenner han personlig. Det hadde på en måte ikke vært så rart om han satt i sofaen min og delte betraktniger over nyhetsbildet over en kopp kaffe.

Einar har jo vært hjemme i stua mi jevnlig siden jeg var barn. Om enn ikke i egen person.

Det kommer til å oppstå et tomrom etter denne mannen. Han er et av få bindeledd tilbake til den tida da ingen hadde andre kanaler enn NRK, og alle hadde sett det samme på TV dagen før. Den gangen var TV mer enn bare et underholdende boks i stua, TV-en satte dagsorden på en helt annen måte enn i dag.

I dag blir det også stadig sjeldnere at man blir i samme jobb et helt arbeidsliv. Vi bytter arbeidsgivere, arbeidsområder og arbeidssted. Einar har vært så lenge i NRK at han har omtrent blitt en del av inventaret i de tusen hjem. Kommer noen av dagens unge journalister/programledere/nyhetsankere til å få samme institusjonelle status som han? Jeg tviler.

Nå skal Einar velfortjent roe ned og bruke mer tid på familien. Til VG Nett sier han:
- Jeg gleder meg til å få mer familietid. I helgene har jeg jobbet veldig mye, men nå blir det mer fri, og da håper jeg at vi får tid til å dra på flere turer og små reiser sammen. I sommer kjøpte vi også familiens hytte utenfor Sandefjord, så jeg håper vi får brukt mye tid der fremover, sier Lunde.

Roligere dager og tid med familien er en god prioritering for alle, og særlig når man har rukket å bli 67.

Takk, Einar, for god innsats i mange år. Du kommer til å bli savnet på skjermen.


3 kommentarer: