lørdag 2. oktober 2010

En skikkelig god nabo

Det er alltid koselig å ha en god nabo, men for noen er det ekstra godt.

En eldre kvinne i Oslo lå to døgn i badekaret uten å klare å komme seg opp. Hun ble kald og forkommen, og hun hørte at telefonen i stua ringte og at noen ringte på døra. Men hun fikk ikke gjort seg til kjenne.

Det var naboen som ringte på døra og prøvde å få kontakt. Naboen hadde nemlig registrert at avisene ikke ble hentet, og at det var lys på i leiligheta hele døgnet. Vedkommende ringte derfor til politiet og ytret sin bekymring for den eldre damen. Heldigvis.

Da politiet tok seg inn i leiligheten fant de den forkomne eldre kvinnen hjelpeløs i badekaret.

Det er godt å lese at det fortsatt finnes folk som bryr seg. Å "bry seg" har i mange sammenhenger blitt et negativt ladet ord som innebærer at man blander seg bort i ting man ikke har noe med. Men for kvinnen i badekaret var naboens engasjement kjærkomment. Kanskje reddet det livet hennes.

Jeg håper mine naboer også bryr seg. Og jeg skal bry meg om mine naboer.

Bli oppdatert om ny aktivitet på framsnakkbloggen ved å bli tilhenger på Facebook.

8 kommentarer:

  1. Ja, goda grannar ska det vara! Som på nationsnivå: Norge & Sverige.

    SvarSlett
  2. Det er fint at det ennå finnes naboer som følger med, men noe annet er at eldre/gamle aldri skulle ha badekar. Dessverre har jeg sett mye leit på grunn av dette, slik som brannskader, brudd og lign.
    Få også bort alle disse fillryene som eldre/ gamle har på gulvene sine. Mange lårbensbrudd ville da mange blitt spart for.
    Hilsen helsearbeider.

    SvarSlett
  3. Helt herlig historie altså! Er så godt å høre at folk enda kan bry seg om hverandre, er mange som ikke gjør sånt i dagens samfunn- som ikke har tid...

    Denne historien burde folk lese; å hjelpe et medmenneske tar så liten tid å har kanskje ikke så mye å si for en selv, men for det andre mennesket kan det bety alt!

    SvarSlett
  4. Wow, for en herlig blogg! Jeg ble glad av å lese denne.

    Jeg tror de fleste av oss trenger mer positivitet i hverdagen. Og positivitet smitter, og får ringvirkninger.

    Takk for at du gjør verden til et bedre sted å være!

    SvarSlett
  5. Så glad jeg blir når jeg kommer hjem etter en lang dag og finner kommentarer som dette på min lille positive bloggflekk.

    Siste Anonym: Takk for gode ord. Det varmer å høre sånt. :)

    SvarSlett
  6. Viktig å ha gode naboer og følge litt med hva som skjer uten å spionere.
    Sjeldent jeg har sett et mere koselig og vennlig blogg...
    Fortsett med det.

    SvarSlett
  7. SEW: Ja, sånne naboer skulle vi alle hatt. Tusen takk for rosende ord. :)

    SvarSlett